Wednesday 30 November 2011

Entikhabat Masr

Photobucket


28 November 2011 bermulalah Pilihanraya Umum Mesir untuk memlilh ahli Dewan Rakyat & Dewan Negara yang baru kesan dari revolusi Mesir pasca kejatuhan rejim Mubarak. Pilihanraya yang mempunyai 6 peringkat dijangka tamat pada 21 januari 2012. Sembilan buah negeri termasuk Kaherah mendahului pemilihan peringkat pertama di Mesir yang melibatkan seramai 17.5 juta pengundi.

Rakyat yang berusia 18 tahun keatas layak dan wajib membuang undi di hampir 3500 pusat penundian yang dibuka pada 28hb.Kegagalan mereka membuang undi akan dikenakan denda oleh pihak mahkamah sebanyak LE500.14 ribu orang jentera SPR telah bersedia bertugas dengan dibantu oleh ribuan tentera dan polis dalam menjaga keamanan sepanjang pilihanraya berlangsung.Sebanyak 553 buah ambulans juga telah disediakan untuk menghadapi sebarang kumingkinan.

Pertama kali dalam sejarah Mesir setelah kejatuhan Mubarak, Rakyat Mesir di Luar negara dibenarkan mengundi untuk memilih pimpinan mereka.Dijangkakan lebih 8 juta rakyat Mesir di laur negara akan membuang undi mereka melalui konsul Mesir dan memalui sistem E-undi.Penggunaan dakwat kekal juga dikekalkan dalam memastikan ketelusan SPR dapat diyakini oleh rakyat.

Di Kaherah menyaksikan pertandingan sengit diantara puluhan parti dan ribuan calon untuk merebut 54 kerusi parlimen. 1/3 dari kerusi tersebut atau sebanyak 18 kerusi akan dipilih melalui calon individu ( fardy ) dari 9 kawasan yang dipertandingkan. Manakala 2/3 kerusi @ 36 kerusi dipilih melalui calon berparti ( qoimah ) dari 4 zon besar.

Keputusan pilihanraya setiap peringkat akan diketahui selepas 12 jam setelah tamatnya pengundian setiap peringkat.

No comments:

Daisypath - Personal pictureDaisypath Graduation tickers