Sunday, 10 May 2009

Selamat Hari Ibu

Photobucket


semua org tau kan bile hari ibu..
hari mngingati ibu sedunia..tp adakah tuk hari tu je kite ingt kt ibu kita..
cmne ngn hari2 lain..ingt ke kite kt ibu kite..??
semoga kisah ini kita lebih mengingati ibu sentiasa...hayatilah btol.2

Surat Dari Anak Mak Yang Tak Nakal Dah

Mak.....
Terlalu bosan rasanya duduk membilang hari.. Dah hampir sepuluh bulan mak pergi, Rasanya baru semalam mak peluk kiter kan sejuk syahdu masih terasa lagi nih....

Mak tau tak....
itu lah pertama kali mak peluk anak mak yang nakal ni sejak kiter dewasa... dan itu juga terakhir kali nya. Emmmm.. rupanya mak dah tau mak nak pergi jauh.. nak tinggal kan anak2 mak.. nak tinggal kan dunia fana ni.. mak macam dah sedia....Seminggu sebelum tu..mak dah menganyam tikar mengkuang 3 helai.. Akak kata sampai ke pagi mak anyam tikar tuu.. tanpa rasa mengantuk, tanpa rasa letih.. kakak pun rasa hairan.. mak tak penah buat gitu.. pastu mak pasang radio kecil di sebelah mak... tapi mak seolah2 tak sedar bahawa rancangan radio tu siaran siam ... kengkadang siaran indonesia .. mak terus tekun menganyam... rupanya tikar yang telah mak siapkan tu di gunakan untuk mengiringi mak ke kuburan... Pastu mak sapu sampah sekeliling rumah bersih2.. pastu mak jemur karpet-karpet. .. pastu mak ubahkan sofa ke tempat lain.. mak biarkan ruang tu kosong.. rupanya kat situ jenazah mak diletakkan.. paling menarik sekali mak bgtau kat maner sume duit dan barang kemas mak.. ada kat dalam almari..... ada kat dalam dalam beg... ada dalam ASB... ada kat dalam Tabung Haji.. mak cakap tak berapa cukup lagi.... ada kat dalam gulung tikar... masa tu mak perasan takk..?? kiter gelak sakan bila mak bgtau duit dalam gulung tikar.. kiter kata mak ni memang pesenn lama laaa... mak cuma gelak jer... eeemmm..bahagiaa nya saat ituu..

Mak.....
Hari tu hari sabtu 18/08/1999 pukul 3 petang mak tiba2 sakit perut.....
bila malam tu kiter sampai dari KL.. mak dah dalam kesakitan. Akak dan abang kat kampong semua dah pujuk.. mak tetap takmau pi hospital.. dan cuma tinggal giliran kiter sahaja yang belum pujuk.. Mak kata mak takmau duduk dalam hospital... tapi kiter berkeras juga pujukk.. nanti di hospital ada doktor.. ada ubat untuk mak.. kat rumah kami hanya mampu sapu minyak dan urut jer.. Mak tetap tak bersetuju.. mak memang degil.. tak salah, anak mak yang ni pon mengikut perangai mak tu.. Tapi akhirnya bila melihat keadaan mak makin teruk.. mak sakit perut sampai nak sentuh perut mak pon sakit kami adik beradik sepakat hantar juga mak ke hospital.... ..

Mak.....
Amponkan kami semua.. kami nak mak sehat, kami sayang mak, kami tak mau mak sakit, kami terpaksa juga hantar mak ke hospital.. ampon kan kami yer mak...

Mak.....
Malam tu abang bawa mak ke hospital dan itu lah pertama dan terakhir kali mak naik kereta kiter.. masih terbayang betapa ceria dan gembiranya mak, kiter kata nak beli kereta.. mak asyik tanya ajer.. cukup ker duitt.. kiter jawab pula... kalau tak cukup, mak kan banyak duit... mak gelak ajerr.. lepas tu bila kereta kiter sampai.. mak buat kenduri kesyukuran... dan kiter masih ingat lagi... bila kiter eksiden terlanggar Ah-Chong naik motor... punya la kiter takut.. kiter warning kakak kiter jangan sesekali bgtau kat mak... bila balik sahaja kampong.. kiter cepat-cepat simpan keta dalam garaj.. tapi mak perasan juga bumper depan kemek.. mak tanya kenapa...? Selamba jerr kiter jawab terlangar pokok bunga....

Mak....
tujuan kiter menipu tu supaya mak tak risau.. maafkan kiter kerana sampai mak pergi mak tak tau hal sebenar... mak, kiter menipu mak kan.. ampon kan kiter....

Mak......
Jam 4.30 pagi 19/08 /2006 bila tiba aja kat hospital.. nurse tengah balut mak dengan kain putih.. mak mesti nampak kiter jatuh terduduk di lantai hospital.. mesti mak nampak abang cium dahi mak... mesti mak nampak akak baca doa untuk mak.. mesti mak nampak adik terduduk kat kerusi kat sudut itu.. mesti mak nampak semua tu kann...kann. .kannn

Mak tau tak...
Pagi tu balik dari hospital jam 5.20 pagi kiter mamandu dalam keadaan separuh sedar.. Adik kat sebelah diam melayan perasann.. kenangan bersama mak berputar dalam kepala ini.. jalan di depan terasa makin kelam.. airmata dah tak mampu di tahan... masa tu seandainya apa-apa terjadi di jalan itu kiter rela.. namun Alhamdulillah akhirnya kiter sampai juga, di sebab kan pagi masih awal, jadi jalan tu lenggang.. kosong..sekosong hati ini.. Sepanjang perjalanan terasa kedinginan subuh itu lain benar suasananya.. terasa syahdu dan sayu.. dinginnnn.....

Mak.....
Kiter masih ingat lagi.. kiter baca AlQuran kat tepi mak temankan mak.. Jam 11.00 pagi mak di mandi kan.. Anak2 mak yang pangku masa mak mandi.. mak mesti rasa betapa lembut nya kami mengosok seluruh tubuh mak.. kiter gosok kaki mak perlahan lahan.. Mak perasan tak..? Makcik yang mandikan mak tu pujuk kiter.. Dia kata..." dikk..jangan nangis..kalau sayang mak jangan buat gitu..jangan nangis ya.." Bila makcik tu kata gitu.. lagi laaaa laju airmata ni, tapi kiter kawal supaya tak menitik atas mak....

Mak....
Sampai takat ini surat ni kiter tulis.. kiter nangis ni.. ni kat dlm bilik.. baru pukul 4.00 pagi.. takder orang yang bangun lagi.. kiter dengar nasyid tajuk "anak soleh" kiter sedih.. kiter rindu kat mak..! Takpa la.. nanti bila kita selesai sembanyang subuh, kiter baca yassin untuk mak, mak tunggu ya..!

Mak..
Sebelum muka mak di tutup buat selamanya.. Semua anak2 mak mengelilingi mak.. menatap wajah mak buat kali terakhir.. Semua orang kata mak seolah2 senyum aja...

Mak rasa tak....
masa tu kiter sentuh dahi mak.. kiter rasa sejukkkk sangat dahi makk.. kiter tak mampu nak cium mak.. kiter tak daya.. kiter tuliskan kalimah tauhid kat dahi mak dengan air mawar.. airmata kiter tak boleh tahan.. mak mesti ingat kan yang anak mak ni jadi imam solat jenazah untuk mak... tapi kite suruh tok imam bacakan doa sebab kite sebak.. Jam 12 tengahari mak diusung keluar dari rumah.. Akak pula dah terkulai dlm pelukan makcik.. badan akak terasa panas..

Makk... anak mak yang seorang tu demam.... Mak tauu.. cuma akak sorang saja anak mak yang tak mengiringi mak ke tanah perkuburan. Mak..... Hari2 ku lalui tanpa kewujudan mak lagi.. Begitu terasa kehilangan mak.. boleh kata setiap malam selepas maghrib anak mak ini berendam airmata.. Dan sampai satu tahap.. masa tu malam jumaat selepas maghrib.. selepas kiter baca yassin ngan kawan-kawan.. entah kenapa biler kat bilik kiter keluarkan gambar2 mak pastu apa lagi.. semakin kiter tenung terasa semakin sayu... tangisan tak dapat dibendung...

Mak tauu...
kiter cuba bertahan.. memujuk diri sendiri tapi tak juga redha.. kiter rasa nak telefon mak.. nak cakap dengan mak.. anak mak yang ni dah tak betul kan ..? dan akhirnya dalam sedu sedan itu kiter telefon kampong.. Kiter cakap dengan kakak.. kiter nangis lagi.. puas la kakak memujuk kiter.. akak kata..." tak baik laa nangis aje..doa lah untuk mak.." Dan akhirnya akak juga nangis....

Mak tau tak.....
di saat itu kerinduan terasa menusuk sehingga ke hulu hati.. rasa nyilu sangat...
menusuk-nusuk sehingga terasa begitu sakit dalam dada ni.. sampai sekarang bila kerinduan itu menjelma.. hanya sedekah al-fatihah kiter berikan.....

Mak.....
cukup la sampai sini dulu.. kawan kiter dah ketuk pintu bilik tu.. kejap lagi kami nak pergi solat subuh kat masjid.. selalunya, kiter yang bawak mak naik motor kan.. kali ni kiter jalan kaki dengan kawan pulak.. esok kiter ingat nak tulis surat kat ayah pula.. mula2 kiter tak tau nak hantar mana surat nih.. pastu kawan kiter bgtau.. simpan je buat kenangan.. kiter cuma tau alamat ni aje.. tak per ye mak kiter kasi orang lain baca.. kiter stop dulu.. sebab kawan kiter dah lama tunggu tu.. akhir kata untuk mak, I LOVE YOU SO MUCH dan jutaan terima kasih kerana membesarkan kiter.. memberi seluruh kasih sayang dari kecil sampai masuk sekolah.. sampai masuk unibesiti masuk.. sampai kiter boleh rase naik kapal terbang.. boleh rasa duduk kt negare org smpai akhir ni jasa mak tak akan mampu kite balas..



Sekian terima kasih,
Yang Benar Anak mak yang dah tak degil


surat ini berjaya 'menyentuh' banyak hati..selain mampu mengingatkan
jasa ibu kita di Malaysia, ia mampu menaikkan semangat kita utk terus berusaha dalam lapangan masing2,dgn izin Allah s.w.t. InsyaAllah..



Saturday, 9 May 2009

GoOd LUck..!!

Photobucket





Alahaii..!!
exam lg sminggu oii..pecah pale..
bnyk mendek x ngapal lg ni...sempat ke x sempat..
syair nye lg.takrif nye lg..aduyaii..
ni le..klw menulis bkn men pndai lg.bg tips org sane la..
tips sini la cmne nk mnghadapi imtihang..alih2 diri sndri x terbawak
x ter handle nk menjaga nya..tu la aku ngate org pndai..
padan muke aku...arr..budak2 jgn ngikut ikut ye cr gini..x elok..
stdy awal lain kali.....

aku nk ucap kn jgk kt korang la..stdy rajin rajin
jgn tensen tensen...klw tensen jgk..tgk aku sengih..ilang tensen..


GOOD LUCK..!!


toyol


hok ni aku nk kabo..
jgn buat..haram alaik...jgn bwk toyol haa...!!



Yang Ihlas :
sy Amir Shamiz mengutuskan Buat teman2 sp'juangan...maaf dpohon sekiranya selama p'kenalan,ada hak2 yg blum t'tunai,ada tnggungjwb yg blum t'laksana,ada jnji yg blum dpatri,ada hutang yg blum dlngsai,ada musykilah yg blum drungkai...andainya pernah diri ini t'kasar bhs,t'lanjur bicara,t'silap kata,t'salah duga,t'over suara,,AMPUN&MAAF dpinta...krn apabila mnggunkn imbuhan 'ter' ,maka sgala yg berlaku adalah xdsengajakan...hehehe...saLaM ImTiHAn&sELaMat bErJuaNg saHaBaT...fight for ISLAM ^_~

Tuesday, 5 May 2009

Perancangan

Photobucket

wahhaii..tak tau nk kabo ke mendek dgn deme`..
td aku gi dapur..tgh wat mendek mendek toh kt dapur td.
tibe2 ternyanyi st lagu....lagu ape .? haa.!! yg tu kite tak tau...
patu aku try gi tgk kt pc..cr2 jmp..lagu ni sesuai gak la kt org yg nk amik exam ni..
ade kene mngene gek la..lbh kurng le...he3~

buat sahabat2 salam perjuangan...
selamat berjuang...!!








RANCANG BERKERJA...

Rancang dengan apa yag ada di tangan
Bukan yang kita angan-angan kan
kita membina cita dan harapan
Bukan mimpi dan igauan

Perancangan perlu diperhati
Agar tertib, rapi, dan teliti
Matlamat dan cara nya selari
Masa pun harus diambil kira

Puncak mana yang mana mahu didaki
Lurah mana yang mana mahu dituruni
Semuanya telah pun terbukti
Pasti rancangan akan berjaya

Tenaga dan kemampuan diperhitungkan
Berjuanglah dalam satu barisan.
Umapama batu teratur menjulang ke awan
Itulah tunggak dalam merancang.....




Semoga Kita Lebih Bersamangat ...

" kejayaan adalah milik org yg berusaha "


"tak susah nak jd susah" , "tak senang nak jd senang"
Selagi usaha itu berterusan Allah akan mengadili
Selagi kesungguhan itu berpanjangan Kejayaan pasti mengiringi
Selagi keikhlasan tetap dihati Penilaian akan dianugerahi"

Monday, 4 May 2009

Suatu Malam di Padang Gaza

Photobucket



dalam fatrah imtihan, dalam kesibukan menghadapi imtihan..
dalam gementar dn gemuruhnya untuk smpai keimtihan..
dalam pd itu saudara seislam kita dalam keadaan imtihan...
dalam keadaan dizalimi berterus terusan..
dalam pd kita menunaikn ibadah berdoa utuk selamat ats imtihan kita..
apalah salahnya agar kita berdoa utk kesejahteraan ats mereka...
moga2 dgn doa kita beban mereka akn berkurang....










GAZA itu memanggilmu ....

tangisan itu memanggilmu,
ratapan itu merayumu,
suara wanita yang tidak bermaya
jeritan si kecil yang tidak berdosa ratapan si tua yang tidak terdaya
darah pemuda yang ditumpah
nyawa perwira yang dimamah
kau biarkan mereka dilapah
suara sayu memanggilmu
bumi Gaza yang diserbu
dek bangsat yang penuh muslihat
tentera khianat yang dilaknat


tergamaknya kau bersahaja
cuma menjadi penonton setia
sedangkan tanah Gaza dibunuh percuma
tanpa kau rasa duka
airmata dosa membiarkan mereka dihina derita
manakah janji bahawa kita bersaudara
darah Gaza akan menuntutmu di hari muka
kerana kau tinggalkannya dikorban tanpa bantuan
bangkitlah dengan keinsafan,hulurkan tangan pertolongan
demi Tuhan! buat Palestin yang ditawan!


Teman,
Mungkin sekali kita leka..
Sekali pernah terlepas dari genggaman..
Ucapan 'Ooopps' mendahului 'Ya Allah'.. Bila perut kenyang..
Ucapan 'Haa kenyangnya' mendahului 'Alhamduliilah'..
Bila diri terpegun akan keindahan..
Ucapan 'Subhanallah' ditutup oleh 'Wah cantiknya'..
Bila dikunjungi berita malang..
Ucapan 'Kasihannya' terucap kerana
Kita lupa kepada kalimah..
Innalillah Hiwa Innalillah Hirajiuun..
Kadangkala kita lupa kerana terbiasa..
Tapi ingatlah..
Agar bila Izrail datang membawa berita..
Biarlah kalimah LAILAHAILALLAH menjadi juara.

Sunday, 3 May 2009

SALAM IMTIHAN

Photobucket


ape kes.? macam mana stdy budak-budak..? dh ready dh ke blom..atau pon masih de lagi yang lepak.duk lerax tak puas-puas..tinggal sehari lagi nak imtihang malam tu baru terhegeh hegeh nak bace..oO buat macam bagus pulak ek budak..esok nak exam,malam ni baru nak ngapal..otak klw macheal tyson tak pe gek..ni harak sutuiuh ar..tak yah ar nak kabo mendek..tp hok ni aku nok royat beri nk kongsi..kalo nok ambik..ambik..mu tok sei sudoh..baso nate bedoi.!!.





MOtivasi kecemerlangan..

1.KAEDAH JADUAL.
biar kite kene ade jadual supaya dia jadi perancang masa kpd kite,bole kawal aktiviti harian kite hok yg base2..pastu meminimum kn perkara2 yg tak penting dn memaximumkn perkara yg penting2..contohnye mcm tdo tu kurng2 la..
curi2 skt time tdo ke..sedap mmng sedap tdo.tp pndai2 demo la nk wat guane..

2.KAEDAH STUDY..
* ~ study smart ~ persediaan dr awal..stat sbulan awal dr imtihang.stdy awal n last minit penting dua2 tu..
* ~ study maut ~ bila exam btol dh dekat..stdy gila2 ar..amik ms lbh skt. contohnye mcm. 15 jam sehari ke..maut tu beb
* ~ study group ~ yg ni sngt2 digalakkn. sbb kite bole berkongsi idea ataupon maklumat ataupon pendapat. ataupon bnyk gelak..

3.KAEDAH MENGELAK LUPA..

setiap hari kebiasaan nye..ni worang kata la.bkn saya kata..worang kata..80% memori kita akan hilang.. jd / so...bermakne.?? klw kite tak imbas kembali..ar tak ulang kaji blk..ilang arr..

- Faham .. paham ke tak paham pasal faham ni..? camni. bile sesuatu ilmu tu dismpaikn fahamkn, supaya lbh mudah utuk diulang kaji semula. klw tak paham. payah ar nk rujuk blk yg lepas2, ape yg korang ngaji.. ye dok.?

- Elakkan tidur, tido atau tidoq lepas asar ataupon subuh..

- Buat peta minda, dr ape yg korng blaja. supaya sng nk rujuk.

- Meninggalkan maksiat

- Mengutamakan yg mudah atau yg penting dahulu.. misal die cmni.. contoh:- klw korng rase histology lg mudah dr anatomy. perabih buku histology tu bg habih, bg cair benar la die. lps tu mu br sentuh hok anatomy pulak.. bereh deh..

- Flashback atau bhs mudah dio imbas kembali. dgn cr, mu gi ngajo ke org ke.. mu rakam hok mu ckp, mu dgr blk. buat la guane pong..

- Menjaga pemakanan

- Membuat nota ringkas. tak kisah la korng nk buat sndri ke atau nk amik orng lain punye, jnji ade..

- Study di persekitaran yg baik.. baekk punyeee...

- Melatih menulis, ape yg korng dh hafal lps tu korng tulis blk ape yg korng hafal td, bg mnguat kn lg pe yg korang dh hapal..

- study group...


Photobucket


wahhaii..
jd sini nk pesan gek la..korng stdy rajin mn pon.doa jgn lupe la..
doa tuk kedua ibu tu pnting..stiap kali abih solat,first doa kite tu,doa ibu bapa dulu patu br mintok mendek lain hok mu nk mintok,doa ke la kengkawan skali,bnyok gek membantu.wat solat tahjud bnyok solat hajat..buat molek deh...

" usaha tanpa doa sombong, doa tanpa usha bohong "


SALAM IMTIHAN ..BITAUFIQ WANNAJAH..