Sunday, 3 May 2009

SALAM IMTIHAN

Photobucket


ape kes.? macam mana stdy budak-budak..? dh ready dh ke blom..atau pon masih de lagi yang lepak.duk lerax tak puas-puas..tinggal sehari lagi nak imtihang malam tu baru terhegeh hegeh nak bace..oO buat macam bagus pulak ek budak..esok nak exam,malam ni baru nak ngapal..otak klw macheal tyson tak pe gek..ni harak sutuiuh ar..tak yah ar nak kabo mendek..tp hok ni aku nok royat beri nk kongsi..kalo nok ambik..ambik..mu tok sei sudoh..baso nate bedoi.!!.





MOtivasi kecemerlangan..

1.KAEDAH JADUAL.
biar kite kene ade jadual supaya dia jadi perancang masa kpd kite,bole kawal aktiviti harian kite hok yg base2..pastu meminimum kn perkara2 yg tak penting dn memaximumkn perkara yg penting2..contohnye mcm tdo tu kurng2 la..
curi2 skt time tdo ke..sedap mmng sedap tdo.tp pndai2 demo la nk wat guane..

2.KAEDAH STUDY..
* ~ study smart ~ persediaan dr awal..stat sbulan awal dr imtihang.stdy awal n last minit penting dua2 tu..
* ~ study maut ~ bila exam btol dh dekat..stdy gila2 ar..amik ms lbh skt. contohnye mcm. 15 jam sehari ke..maut tu beb
* ~ study group ~ yg ni sngt2 digalakkn. sbb kite bole berkongsi idea ataupon maklumat ataupon pendapat. ataupon bnyk gelak..

3.KAEDAH MENGELAK LUPA..

setiap hari kebiasaan nye..ni worang kata la.bkn saya kata..worang kata..80% memori kita akan hilang.. jd / so...bermakne.?? klw kite tak imbas kembali..ar tak ulang kaji blk..ilang arr..

- Faham .. paham ke tak paham pasal faham ni..? camni. bile sesuatu ilmu tu dismpaikn fahamkn, supaya lbh mudah utuk diulang kaji semula. klw tak paham. payah ar nk rujuk blk yg lepas2, ape yg korang ngaji.. ye dok.?

- Elakkan tidur, tido atau tidoq lepas asar ataupon subuh..

- Buat peta minda, dr ape yg korng blaja. supaya sng nk rujuk.

- Meninggalkan maksiat

- Mengutamakan yg mudah atau yg penting dahulu.. misal die cmni.. contoh:- klw korng rase histology lg mudah dr anatomy. perabih buku histology tu bg habih, bg cair benar la die. lps tu mu br sentuh hok anatomy pulak.. bereh deh..

- Flashback atau bhs mudah dio imbas kembali. dgn cr, mu gi ngajo ke org ke.. mu rakam hok mu ckp, mu dgr blk. buat la guane pong..

- Menjaga pemakanan

- Membuat nota ringkas. tak kisah la korng nk buat sndri ke atau nk amik orng lain punye, jnji ade..

- Study di persekitaran yg baik.. baekk punyeee...

- Melatih menulis, ape yg korng dh hafal lps tu korng tulis blk ape yg korng hafal td, bg mnguat kn lg pe yg korang dh hapal..

- study group...


Photobucket


wahhaii..
jd sini nk pesan gek la..korng stdy rajin mn pon.doa jgn lupe la..
doa tuk kedua ibu tu pnting..stiap kali abih solat,first doa kite tu,doa ibu bapa dulu patu br mintok mendek lain hok mu nk mintok,doa ke la kengkawan skali,bnyok gek membantu.wat solat tahjud bnyok solat hajat..buat molek deh...

" usaha tanpa doa sombong, doa tanpa usha bohong "


SALAM IMTIHAN ..BITAUFIQ WANNAJAH..

No comments: