Friday 18 September 2015

PRI The Return



 photo 380218_380x120.gif


Alhamdulillah segala syukur kehadrat Allah, segala puji keatas junjungan besar Nabi kita Habibuna Rasullullah S.A.W kerana memmberikan aku peluang untuk men'aktif'kan kembali medan dakwah yg aku tangguhkan setelah sekian lama sebagai keyboard warrior.. tak de la warrior sangat. cuma berkongsi apa yang ada..

InsyaAllah untuk post permulaan bagi pembukaan PRI the return aku nak berkongsi berkenaan dengan tulisan jawi. ramai diantara kita yang aku percaya boleh membaca jawi, tapi sejauh mana kecekapan kita membaca jawi berbanding dengan tulisan rumi. mesti jauh beza kan? berapa lama waktu untuk kita habiskan membaca untuk satu baris? untuk satu perenggan ? apatah lagi petikan ? lagi-lagilah kalau karangan? seberapa banyak yang kita jumpa tulisan rumi dalam seharian kita? entah-entah sebulan tu tak pernah jumpa pun. kalau kita la yang susah nak jumpa, budak-budak zaman sekarang apatah lagi. ejaan naufal pon bole bertukar jadi Neelofa! nampak lah kita semakin jauh dari tulisan yang membangun kan warisan nenek moyang kita dahulu dari jahil.

 tak mau cerita meleret bagi panjang, tujuan aku nak mengáktif'kan kembali blog ni adalah nak berkongsi seberapa banyak cerita jawi yang aku ada untuk kita sering baca dan jadikan perhatian kepada anak-anak untuk menarik minat mereka kepada tulisan jawi. Jom! kita semarakkan kembali tulisan jawi.


 سمبوڠکن دوا ايات منجادي ساتو. 

 سواتو ڤاݢي د کلس درجه دوا..

 چيقݢو: " محمود، سمبوڠکن 2 ايات اين منجادي ساتو. علي مناٴيقي باسيکل کسکوله.                علي ترنمڤق ميت".

 محمود: " علي ترنمڤق مايت مناٴيقي باسيکل کسکوله."



  Nantikan post yang seterusnya   إنشا ءالله

No comments:

Daisypath - Personal pictureDaisypath Graduation tickers