Monday, 25 July 2011

Isim makan (nama tempat)

Photobucket


Perperiksaan,exam,imtihan...
semua maklum setiap intitusi pelajaran tidak kira dari taraf kanak-kanak hingga dewasa kesemuanya akan menghadapi peperiksaan peringkat pra,sekolah,kolej,universiti dan mana-mana intitusi pun untuk menilai  kelayakan seseorang itu keperingkat seterusnya. Dan semua juga maklum yang 'exam' itu akan kita duduki sewaktu pertengahan penggal atau akhir tahun seperti yang berada di semua intitusi sekarang,ketika silivers sudah habis dipelajari hanya menantikan jadual untuk menduduki exam...

Tetapi sebenarnya apa yang dikatakan dengan 'exam' atau peperiksaan itu berlainan dari apa tanggapan kita sebenarnya..

Bagi saya, yang disebut Peperiksaan dan imtihan itu atau 'exam' pada waktu kita belajar dari awal pembelajaran. Mengulang kaji pelajaran setiap hari, mentelaah kitab yakni sebelum kita menghadapi peperiksaan itu lah baru dipanggil peperiksaan.

Ketika menjawab kertas soalan yakni semasa kita berada dalam dewan peperiksaan itu dipanggil mandam (Isim makan) tempat penyesalan yang mana jikalau sebelum ini kita tidak melaksanakan tugas kita dengan betul sebagai penuntut ilmu, sudah pasti kita tidak mampu untuk menjawab soalan pada hari itu, spepertimana kita tahu itu semua adalah hal yang berkaitan kita pelajari. pada ketika itu baru lah kita sedar dan menyesal kenapa sebelum ini tidak bersungguh untuk mengulang kaji.ibarat kata bila kita berada didalam peperiksaan ini umpama kita berada di dalam kubur,tiada siapa pun yang dapat membantu melainkan amalan yang kita persiapkan sebelum kita menghadapi mati. begitu juga di dalam dewan peperiksaan,tiada siapa pun yang akan menolong kita melainkan persiapan mentelaah ilmu kita sebelum menghadapi peperiksaan.

Pada ketika keputusan, natijah atau result pula dipanggil iqob yakni balasan ataupun hukuman, jika baik perbuatannya baik juga la balasan dan sebaliknya.tiada siapa di dunia ini inginkan kegagalan tetapi nak mengecapinya cukup mudah.bahkan kejayaan itu cukup payah untuk dikecapi sebab itu para amilin ada mengatakan " kalau ilmu itu hanya dikecapi dengan hanya berangan - angan maka tiadalah orang jahil " jadi berushalah bersama - sama untuk mengecapi kejayaan walaupun untuk mendapatkannya terpaksa mengharungi pelbagai cabaran tapi diakhirnya pasti ada nikmat dan kemanisannya..

2 comments:

❤MuRni DahLiA❤ said...

NK FOLLOW..TP XPAT..XDE BUTTON FOLLOW.....=(

aimer hermes said...

Wallahu A`lam tapi rasanya da ja..